پمپ آب چيست؟

۳۰ دى ۱۳۹۹
۰۴:۲۷:۰۳
مهندس آب
نظرات (0)

        

كاركرد پمپ آب:

همانطور كه مي دانيم پمپ آب يك دستگاه ضروري و مناسب است كه در امور خانگي هم كاربردهاي فراوان دارد. پمپ هاي آب غالبا براي انتقال آب در حجم هاي مختلف از نقطه A به نقطه B به كار مي روند.
يك پمپ آب خوب بايد وظايف مختلفي از جمله كاربرد آسان و عملي براي واحد هاي مختلف مسكوني ، تجاري، ساختمان سازي و كشاورزي را داشته باشد. موتور آب اگر به دقت انتخاب شود، وظايف سنگيني را مي تواند به راحتي تقبل كند از جمله، تخليه آب از زير زمين يا تخليه محل هاي سيل زده كم عمق، تخليه و يا پر كردن آب استخر ها و يا حوضچه ها، استفاده براي مصارف شستشو و حمام،……. كود ها يا آفت كش ها و سم ها.
پمپ هاي آب انواع بسيار متفاوت و زيادي دارند و هر فرد براي خريد بايد با توجه به نياز و هدف خود اقدام به خريد نمايد.
 

انواع پمپ هاي آب:


به طور كلي پمپ هاي آب به دو نوع پمپ هاي آب الكتريكي و پمپ هاي آب گازي تقسيم بندي مي شوند.
پمپ هاي آب الكتريكي يك انتخاب عالي براي استفاده در محيط هاي داخلي است كه فرد به راحتي مي تواند پمپ را به پريز برق متصل كند و از انتقال آب استفاده نمايد.
نوع ديگر پمپ هاي آب پمپ هاي آب گازي هستند كه براي كاربردهاي وسيع تر استفاده مي شوند، بيشترين استفاده آنها در مزارع كشاورزي يا مكان هاي ساختماني است. موتور اين نوع پمپ ها نسبت به پمپ هاي برقي قوي تر بوده و قابليت جا به جايي آب تا ميزان هفتصد و پنجاه گالن در دقيقه را دارند.
اگر فردي بخواهد حجم آب زيادي را جا به جا يا تخليه كند براي مثال آب هاي زيرزميني يا سيلاب و يا آبياري زمين هاي بزرگ بايد از پمپ هاي آب گازي استفاده نمايد.
يكي ديگر از مزيت هاي پمپ هاي آب گازي سرعت آن ها است. اگر قردي سرعت انتقال بالايي بخواهد قطعا پمپ آب گازي براي او كاربرد بهتري خواهد داشت
با اين وجود اين پمپ ها به علت ايجاد گاز مونوكسيد كربن تنها در فضاهاي باز مورد استفاده قرار مي گيرند.

اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

آب شيرين كن چيست؟

۱۰ دى ۱۳۹۹
۱۰:۲۰:۵۳
مهندس آب
نظرات (0)

آب شيرين كن اسمز معكوس يا غشايي


اسمز معكوس يكي از پيشرفته ‌ترين روش‌هاي تصفيه آب است كه كارايي بسيار بالايي دارد و كيفيت آب را به بالاترين حد ممكن مي ‌رساند. به آن آب شيرين كن غشايي هم مي‌گويند.

آب شيرين كن غشايي در حقيقت با استفاده از يك يا چند غشاي متخلخل فرايند شيرين‌ سازي آب را انجام مي‌دهد. اما اين غشا چگونه عمل شيرين ‌سازي را انجام مي‌دهد؟

يك غشا داخل آب قرار مي‌گيرد. غشايي كه بسيار نازك است و روي آن سوراخ ‌هاي بسيار ريزي در ابعاد نانو وجود دارند. مولكول‌ هاي آب به دليل جرم وزني و حجم كمي كه دارند مي‌توانند از داخل اين سوراخ‌هاي ريز عبور كنند. اما نمك‌هاي موجود در آب بسيار بزرگتر هستند.

با اينكه در آب حل شده‌اند و با چشم ديده نمي‌شوند اما همچنان بزرگتر هستند و غشا مي‌تواند جلوي آن را بگيرد و به اين صورت عمل شيرين ‌سازي انجام مي‌شود.

اما اين سوراخ‌ ها تنها دليل شيرين ‌سازي نيستند. در برخي دستگاه‌هاي تصفيه آب از جريان برق استفاده مي‌شود تا يون ‌هايي كه با آب واكنش داده‌اند هم پيوندشان شكسته شود و وارد آب نشوند.

اين جريان برق باعث مي‌شود تا الكترون‌هاي آزاد با يون‌هاي مثبت واكنش داده و اندازه‌ و حجم مولكول‌هاي نمك واكنش‌ داده شده بيشتر شود و از داخل غشا عبور نمي‌كند. اين مكانيزم آب شيرين كن غشايي است. اسمز معكوس يكي از پركاربرد ترين روش‌ها در اسمز معكوس است.

مهم ‌ترين نكته در دستگاه آب شيرين كن غشايي اين است كه به برق بسيار كمي احتياج دارد و اصلا نيازي به برق با ولتاژ و جريان بالا نيست. معمولا از يك غشاي نيمه تراوا يا نيمه نفوذ پذير استفاده مي‌شود كه بتواند به خوبي جريان آب و جريان نمك ‌ها را كنترل كند.

اما اين دستگاه‌ها يك مشكل ديگر هم دارند. معمولا غشايي كه در داخل اين دستگاه‌ها استفاده مي‌شود گران ‌قيمت است و تكنولوژي ساخت آن بايد بسيار قوي باشد. اما روش پراستفاده‌اي است و در اكثر مراكز توليد آب شيرين صنعتي و خانگي از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌‌شود.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

دوزينگ پمپ

۶ دى ۱۳۹۹
۰۱:۳۶:۰۶
مهندس آب
نظرات (0)

دوزينگ پمپ چيست؟  

دوزينگ پمپ يا مترينگ پمپ يا همان پمپ تزريق ،  حجم يا دوز مشخصي از سيال را در يك بازه زماني مشخص و با يك دبي يا نرخ جريان دقيق پمپاژ يا تزريق مي نمايند. كه به آنها مترينگ پمپ يا پمپ اندازه‌گيري گفته مي‌شود. دبي سيال اين پمپ‌ها با دقت بالايي قابل اندازه‌گيري و تنظيم است،وبا توجه به فشارخط  ،  عمل تزريق انجام مي شود . ومحرك اين پمپ ها به صورت الكتريكي يا هيدروليكي يا پنوماتيكي است.

تجهيزات جانبي دوزينگ پمپ


شيرهاي اطمينان Safety Relief Valves_
براي محافظت از سيستم ، هنگام افزايش فشار بيش از حد مجاز از شيرهاي ايمني استفاده مي‌شود.

شيرهاي Back Pressure
زماني كه اختلاف فشار رانش و مكش كمتر از ۵/۱ بار باشد، واز جريان دبي ناخواسته پمپ ، به دليل فشار كم خط رانش جلوگيري مي‌كند.استفاده مي شود

دمپرهاي پالس جريان Pulsation Dampeners_
حركت رفت و برگشتي سبب ايجاد جريان خروجي به صورت پالسي مي‌شود،كه دمپرها يا تعديل كننده ها پالس‌ها را از بين برده و جريان خروجي را به حالت خطي و ثابت نزديك مي‌كنند.

صافي ها Strainer_
صافي‌ها در ورودي پمپ قرار دارد و از ورود ذرات و اجسام ريز به پمپ جلوگيري مي‌كند.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ۱ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه آب است.