كلرزني چيست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۹
۰۸:۳۹:۵۲
مهندس آب
نظرات (0)

كلرزن چيست؟

كلرزن ، كلريناتور ، دستگاه يا پكيج تزريق كلر اعم كلر زن مايع يا گازي بعنوان پر كاربرد ترين پكيج تزريق مواد شيميايي شامل مجموعه تجهيزاتي است. اين دستگاه با استفاده از دوزينگ پمپ (پمپ تزريق) مقدار معيني كلر جهت كاربردي مشخص به يك مخزن، و از آنجا به سيال يا فضاي مورد نظر به منظور از بين بردن بو ، باكتري ها و ويروس ها تزريق مي كند.

تركيبات كلردار براي از بين بردن ميكروارگانيسم‌هاي موجود در آب مورد استفاده قرار مي‌گيرند. گندزدايي آب آشاميدني با هدف كشتن عامل‌هاي ميكروبي بيماري ‌زا، كنترل ميكروارگانيسم‌هاي مزاحم، جلوگيري از رشد دوباره ميكروبي در شبكه‌هاي آب ‌رساني و همچنين حذف يا تقليل رنگ، طعم و بوي آب به انجام مي‌رسد.

جهت حصول نتيجه، تمهيدات خاصي از حوضه‌ آبريز تا مصرف‌ كننده را طلب مي‌كند و اولين شرط تحقق آن، پيش‌بيني تمهيدات مديريتي و فني براي جلوگيري و يا كاهش ورود آلاينده‌ها به منابع آب است.

در اشلهاي نوين مديريت كيفيت آب نيز، حفاظت از منابع آب، انواع شيوه هاي حفاظت از آب توليد شده در مراحل ذخيره‌‌ و توزيع و گندزدايي آب، به عنوان راهكارهاي رسيدن به سلامت آب آشاميدني اعلام و براي كنترل كيفيت آب در منابع تأمين، شاخص‌هاي كدورت آب، رشد جلبك‌ها، رنگ، هدايت الكتريكي و حوادث هواشناسي، و در تصفيه‌ خانه‌ها، شاخص‌هاي غلظت و زمان تماس عامل گندزدا، pH، كدورت و رنگ و در شبكه‌ توزيع، شاخص‌هاي كلر باقي‌مانده، كدورت، شمارش جمعيت ميكروبي(HPC) و فشار آب توصيه شده است.

كلرزن يا كلريناتور چيست؟

كلرزن دستگاهي به منظور از بين بردن مواد عفوني ، بو ، باكتري ها و رفع مشكلاتي است كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت. بسياري از چاه هاي آب مسكوني، براي از بين بردن باكتري ها، از بين بردن بو، پيش تصفيه آب براي حذف آهن يا براي تصفيه باكتري هاي آهن و تهيه آب ضد عفوني شده نياز به يك سيستم كلرزني دارند . در بعضي از آب ها باكتري هاي آهن يا گوگرد مي توانند باعث ايجاد بوي تخم مرغ فاسد و زنگ شدن وسايل شوند.

اولين قدم در انتخاب كلريناتور يا پكيج تزريق كلر اين است كه شيمي آب خود را بشناسيد و آب چاه را آزمايش كنيد . تجزيه و تحليل آب ليستي از مواد معدني رايج (كلسيم، منيزيم، آهن، منگنز، جامدات حل شده)، قلياييت و pH را ارائه مي دهد .

PH آب از آن جهت مهم است كه هرچه pH بيشتر باشد، كلر بيشتري لازم است . اگرچه چندين روش، ميكروارگانيسم هاي ايجاد كننده بيماري را در آب از بين مي برد ، اما تزريق كلر رايج ترين روش مورد استفاده است كه به سيستم كلرزن مشهود است . كلر در برابر بسياري از باكتري هاي بيماري زا مؤثر است ، اما دوز طبيعي آن باعث از بين رفتن همه ويروس ها ، باكتري ها يا كرم ها نمي شود . هنگام تركيب با فيلتراسيون ، تزريق كلر يك روش عالي براي ضد عفوني كردن منابع آب آشاميدني مي شود .


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

ممبران اسمز معكوس

۱۱ بهمن ۱۳۹۹
۰۸:۲۸:۴۶
مهندس آب
نظرات (0)

اسمز

اسمز يك پديده طبيعي بسيار مهم است كه به شكل‌هاي گوناگون در طبيعت اتفاق مي‌افتد. در اين پديده يك محلول با ميزان شوري كمتر به ‌صورت طبيعي تمايل به مهاجرت به سمت محلول با شوري بيشتر را از خود نشان مي‌دهد. وقتي ريشه درخت آب را از خاك جذب مي‌كند و يا كليه در بدن انسان آب را از خون جذب مي‌كند، پديده اسمز روي داده است.

يك محلول با ميزان شوري و مواد محلول كمتر، تمايلي طبيعي براي مهاجرت به سمت محلولي با ميزان شوري و مواد محلول بيشتر دارد. براي بيان ساده‌ تر اين موضوع فرض كنيد دو ظرف يكسان داريم كه از طريق يك غشاي نيمه ‌تراوا به يكديگر متصل شده‌اند. در يكي از اين ظرف‌ها آب شور و در ديگري آب شيرين قرار دارد. رفته‌ رفته آب شيرين به سمت آب شور جريان يافته و تا زماني كه غلظت دو طرف با يكديگر برابر شود، اين مهاجرت ادامه مي‌يابد.

غشاي نيمه‌ تراوا غشايي است كه به برخي از اتم‌ها يا مولكول‌ها اجازه عبور از خود را داده و جلوي عبور ساير اتم‌ها و مولكول‌ها را مي‌گيرد. يك مثال بسيار ساده از آن يك صفحه توري است كه هوا مي‌تواند از ميان حفرات عبور كرده اما ذراتي با قطر بزرگ ‌تر از سايز حفرات از آن عبور نمي‌كنند.

اسمز معكوس، فرآيند برعكس اسمز طبيعي

پديده اسمز يك فرآيند طبيعي است كه در آن آب بدون نياز به انرژي جريان مي‌يابد. اما براي ايجاد جريان در جهت معكوس نياز به وارد كردن فشار به آب شورتر است. غشاي اسمز معكوس يك غشاي نيمه ‌تراوا است كه به مولكول‌هاي آب اجازه عبور داده، اما مانع عبور موادي نظير نمك‌هاي محلول، مواد آلي، باكتري‌ها و ... مي‌شود. براي عبور آب از اين غشا نياز به ايجاد فشاري بيشتر از فشار اسمزي ايجاد شده ناشي از تفاوت غلظت محلول‌ها در سمت محلول غليظ‌تر است. در صورت تأمين اين ميزان فشار، آب از غشا عبور كرده و نمك‌ها و يون‌هاي محلول در آن از غشا عبور نمي‌كنند. بدين ‌صورت عمليات تصفيه آب و حذف نمك‌ها صورت گرفته و بسياري از آلودگي‌هاي آب حذف مي‌شوند.

وقتي به آب شورتر فشار وارد مي‌شود، مولكول‌هاي آب از غشاي اسمز معكوس عبور كرده و ساير محتويات آب از آن جدا مي‌شوند.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

تصفيه آب چيست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۹
۰۸:۲۰:۳۳
مهندس آب
نظرات (0)

تصفيه آب در آب‌ شيرين‌ كن اسمز معكوس (RO)


منابع آب مختلف مي‌توانند حاوي آلودگي‌هاي متنوعي باشند. پس لازم است تا در ساخت پكيج ‌هاي تصفيه آب اسمز معكوس ، ميزان آلودگي‌هاي مختلف نظير انواع جامدات معلق، يون‌ها و نمك‌ها، فلزات سنگين و گازها و ... به‌ دقت بررسي شده و سپس طراحي سيستم اسمز معكوس صورت گيرد.

پيش ‌تصفيه آب

ذرات جامد معلق، فلزات سنگين و انواع گازها عضوي جدايي ‌ناپذير از مجموعه آلودگي‌هاي منابع آب مختلف هستند كه توجه به حذف آنها علاوه بر اثرگذاري بر كيفيت نهايي آب تصفيه ‌شده، موجب افزايش طول عمر و بهبود عملكرد فيلترهاي اسمز معكوس (RO) نيز مي‌شود. اين آلودگي‌ها در مراحل پيش ‌تصفيه دستگاه آب ‌شيرين‌ كن اسمز معكوس توسط انواع فيلترهاي شني، فيلترهاي رسوب ‌گير و فيلترهاي كربني از آب حذف مي‌شوند.

پمپ‌هاي فشار بالا

در مراحل پيش ‌تصفيه آب ‌شيرين ‌كن‌هاي صنعتي، يون‌ها و نمك‌ها از آب حذف نمي‌شوند و براي حذف آنها از طريق فرآيند اسمز معكوس، نياز به ايجاد فشاري بيش از فشار اسمزي است. اين فشار در دستگاه‌هاي آب ‌شيرين ‌كن اسمز معكوس (RO) معمولاً توسط پمپ‌هاي طبقاتي و در برخي موارد توسط پمپ‌ هاي پيستوني تأمين مي‌شود؛ بنابراين انتخاب صحيح پمپ با توجه به دبي، ميزان آلودگي و كيفيت نهايي مورد نظر براي خروجي آب سيستم‌هاي آب‌ شيرين ‌كن ، امري ضروري است.

تصفيه نهايي آب و حذف يون‌ها با فيلترهاي اسمز معكوس (RO)

فشار بالا سبب حركت معكوس جريان آب از درون فيلترهاي نيمه ‌تراواي اسمز معكوس (RO) از فشار اسمزي بالاتر به فشار اسمزي پايين ‌تر مي‌شود و فرآيند اسمز معكوس بر همين اساس صورت مي‌گيرد. فيلترهاي اسمز معكوس (RO) در دستگاه‌ها و سيستم‌هاي آب‌ شيرين‌ كن با اجراي يك طراحي دقيق براي دست‌يابي به بيشترين مقدار ممكن براي حذف يون‌ها و نمك‌ها انتخاب مي‌شوند و چيدمان صحيح آنها به افزايش ميزان بازيابي آب و كاهش ميزان پساب كمك مي‌كند.

گند زدايي آب خروجي

منابع آبي مختلف و به‌ خصوص آب‌ هاي سطحي و آب دريا مي‌توانند حاوي انواع باكتري‌ها و ويروس‌ها باشند. در طراحي و ساخت سيستم‌هاي آب‌ شيرين‌ كن اسمز معكوس (RO)، حذف باكتري‌ها و ويروس‌ها توسط دقيق ‌ترين و به‌ روزترين فناوري‌ هاي گند زدايي آب نظير فيلترهاي اشعه فرابنفش (UV) صورت مي‌گيرد تا آب تصفيه ‌شده در سيستم آب‌ شيرين ‌كن، آبي سالم و باكيفيت باشد.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

فيلتر شني چيست ؟

۸ بهمن ۱۳۹۹
۰۲:۵۳:۴۳
مهندس آب
نظرات (0)

فيلترشني چيست؟

فيلتر شني از لحاظ عملي در واحدهاي تصفيه آب امروزي فيلتراسيون , فرآيندي است كه در طي آن ذرات رسوب شونده يا لخته اي كوچك كه در مراحل انعقاد و سختي گيري ته نشين نشده اند جدا مي گردند .

زلال سازي و فيلتراسيون آب از دوران گذشته به عنوان يك تكنولوژي جهت تصفيه آب با ظاهري مطلوب بوده است. فيلتراسيون از ابتدايي ترين روش ها جهت صاف سازي آب مي باشد .

يكي از انواع صافي ها كه در تصفيه خانه هاي كوچك و تصفيه آب مورد استفاده قرار مي گيرند صافي هاي تحت فشار و دياتومه اي هستند. صافي هاي تحت فشار در دو نوع عمودي و افقي ساخته مي شوند كه بستر صافي در آن از ماسه با دانه بندي مختلف و يا كربن فعال يا آنتراسيت پر شده است .

فيلتراسيون عبارت از عملياتي كه در طي آن آب از خلال يك بستر ساكن با محيط دانه اي عبور مي نمايد و جامدات موجود در آب در محيط فيلتر گرفتار مي شوند.


فيلتر شني


فيلتر شني يا sand filter مخازني مي باشند كه تحت فشار اتمسفر ساخته و مورد استفاده قرار مي گيرند. اين فيلتر داراي مخازن استوانه اي شكل مي باشند كه به صورت عمودي يا افقي ساخته مي شوند. جنس بدنه فيلتر شني مي تواند از جنس ورق فولادي يا گالوانيزه با پوشش اپوكسي و يا از جنس فايبرگلاس frp باشند.

صافي شني وسيله اي است كه با عمليات فيزيكي و فيلتراسيون آب جامدات معلق و كدورت آب را حذف و از بين مي برد. جامدات معلق شامل گل و لاي، فلوك، باكتري، ويروس و تخم انگل توسط فيلتر شني حذف مي گردد. فرآيند فيلتراسيوني كه به طور معمول در صافي شني مورد استفاده قرار مي گيرد.

بستر داخل فيلتر ا صافي مي تواند از سيليس دانه بندي شده، ماسه و كربن فعال و آنتراسيت پر شده باشد. ذرات معلق، باكتري و تخم انگل موجود در آب با عبور از بستر فيلتر شني حذف شده و آب صاف از فيلتر خارج مي گردد .

مواد معلق، كدورت و ذراتي كه توسط بستر ماسه و سيليسي كه داخل فيلتر شني است گرفته مي شود با شستشوي معكوس فيلتر شني يا بك واش از بستر جدا كرده و خارج مي كنند .

اگرچه صافي شني بسياري از ارگانيسم هاي بيماري زا را جدا مي كند اما نمي توان آن را به عنوان عاملي كه حفظ بهداشت آب را كاملا تضمين مي كند به شمار آورد. تحت شرايط خاص ممكن است از فيلتر شني براي زودن مقدماتي كدورت آب استفاده شود .

 


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

اولترا فيلتراسيون چيست؟

۸ بهمن ۱۳۹۹
۰۲:۴۷:۲۷
مهندس آب
نظرات (0)

اولترافيلتراسيون چيست؟


UF طي يك فرآيند فيزيكي ذرات جامد را براساس اندازه آن ها از مايع جداسازي مي كند.

Ultrafiltration) UF) يك فرآيند فيلتراسيون غشايي شبيه به اسمز معكوس Reverse Osmosis است كه با استفاده از فشار هيدرواستاتيك آب را از ميان يك غشاي نيمه نفوذپذير عبور مي دهند. اندازه منافذ غشاي اولترافيلتراسيون معمولاً 103 – 106 دالتون است. اولترافيلتراسيون (UF) يك مانع تحت فشار براي جامدات معلق ، باكتري ها ، ويروس ها ، اندوتوكسين ها و ساير عوامل بيماري زا براي توليد آب با خلوص بسيار بالا و چگالي لجن پايين است.

اولترافيلتراسيون (UF) نوعي فيلتراسيون غشايي است كه در آن فشار هيدرواستاتيك مايع را بر روي يك غشاي نيمه نفوذ پذير عبور مي دهد. مواد جامد معلق و املاح با وزن مولكولي بالا حفظ مي شوند ، در حالي كه آب و املاح كم وزن مولكولي از غشاء عبور مي كنند. اولترافيلتراسيون اساساً با اسمز معكوس ( آب شيرين كن صنعتي ) ، ميكروفيلتراسيون يا نانوفيلتراسيون متفاوت نيست ، مگر از نظر اندازه مولكولهايي كه آن را حفظ مي كند.

يك غشاي يا به عبارت مناسب تر ، يك غشاي نيمه نفوذ پذير ، يك لايه نازك از مواد است كه هنگام اعمال نيروي محركه در غشاء ، قادر به جدا كردن مواد است. هنگامي كه يك فناوري مناسب فقط براي نمك زدايي در نظر گرفته شود ، فرآيندهاي غشايي به طور فزاينده اي براي از بين بردن باكتري ها و ساير ميكروارگانيسم ها ، مواد ذره اي و مواد آلي طبيعي مورد استفاده قرار مي گيرند ، كه مي توانند رنگ ، سليقه و بو را به آب منتقل كنند و با مواد ضد عفوني كننده واكنش نشان دهند تا مواد جانبي ضد عفوني شوند. (DBP)

از آنجا كه پيشرفت در توليد غشاها و طراحي ماژول حاصل مي شود ، سرمايه و هزينه هاي عملياتي رو به كاهش است. فرآيندهاي غشايي فشار محور كه در اين زمينه مورد بحث قرار گرفته عبارتند از: ميكروفيلتراسيون (MF) ، اولترافيلتراسيون (UF) ، نانو فيلتراسيون (NF) و اسمز معكوس (RO).

اولترافيلتراسيون (UF) براي از بين بردن ذرات كلوئيدي (0.01 تا 1.0 ميكرون) از آب و برخي از بزرگترين آلاينده هاي محلول استفاده مي شود. اندازه منافذ در غشاي UF عمدتا وظيفه تعيين نوع و اندازه آلاينده هاي برداشته شده را دارد. به طور كلي ، منافذ غشاء در اندازه از 0.005 تا 0.1 ميكرون هستند. توليد كنندگان غشاي UF هر محصول UF را به عنوان داشتن يك برش از وزن مولكولي خاص (MWC) طبقه بندي مي كنند ، كه براساس اندازه ذرات آلاينده حذف شده بيان مي شود. به طور مثال غشاي UF 100000 MWC به اين معني است كه وقتي آب حاوي يك تركيب استاندارد معين با وزن مولكولي حدود 100000 دالتون به واحد UF تغذيه شود ، تقريباً تمام تركيبات از اين غشا عبور نمي كنند.

موادي با وزن مولكولي 100000 دالتون داراي قطر در حدود 0.05 ميكرون تا حدود 0.08 ميكرون هستند. از غشاهاي UF در جايي استفاده مي شود كه در اصل تمام ذرات كلوئيدي (از جمله بيشتر ارگانيسم هاي بيماري زا) بايد از بين بروند ، اما بيشتر مواد جامد محلول ممكن است بدون ايجاد مشكلي در پايين دست يا در آب نهايي از طريق غشاء عبور كنند. UF بيشتر كدورت را از آب خارج مي كند.

اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

رزين تبادل يوني چيست؟

۸ بهمن ۱۳۹۹
۰۲:۴۲:۵۶
مهندس آب
نظرات (0)

رزين تبادل يوني

رزين هاي تعويض يوني جامداتي نا محول درون آب مي باشند كه مي توانند به وسيله تبادل كننده يوني براي جذب كاتيون ها بكار گرفته شوند. اين پديده تعويض يوني اصولا" تركيبي از جذب طحي و فرآيند نفوذ مي باشد و سرعت واكنش را عمل انتقال جرم كه يون ها را از سيال به سطح رزين و يا تا سطح رزين به سيال مي رساند را تعيين مي كند.

ويژگي هايي كه رزين ها را براي كاهش آب خروجي مطلوب مي كند. عبارتند از:

حد نصاب رنگ و كدورت آب خام در تماس با رزين كم باشد.
سختي موجود بيشتر از نوع غير كربناتي آب باشد
حجم آب مورد نياز مصرف كم باشد
سختي آب نوسان داشته باشد


شيمي رزين ها

اصولا" محلول هاي الكتروليت ها داراي يون هاي مثبت(كاتيوني) و يون هاي با بار منفي (آنيوني) مي باشند. كه از نظر بار الكتريكي خنثي مي باشند. به اين صورت كه مجموعه آنيون ها و مجموعه كاتيون ها از نظر بار الكتريكي با هم برابرند. اين نوع رزين ها از نظر الكتريكي خنثي مي باشند. ولي شايان ذكر است كه تعويض كننده ها با محلول الكتروليت اين تفاوت را دارند كه فقط يكي از دو يون متحرك و قابل تعويض مي باشند.

اصولا" شرايط لازم براي مفيد بودن يك تعويض كننده يوني جامد اراي عوامل فراواني همچون موارد ذكر شده مي باشد

خود داري يون باشد
در آب غير محلول باشد
فضاي كافي در شبكه وجود داشته باشد اكثر اين نوع رزين ها در شبكه تصفيه آب بكار مي روند
رزين هاي تبادل يوني توسط شركت هاي سازنده در انواع مدل ها با كارايي هاي مختلف توليد مي شود .

رزين هاي آنيوني

رزين هاي كاتيوني

مشخصات انواع رزين

رزين تبادل يوني كاتيوني ضعيفC-105 PUROLITE
رزين تبادل يوني قوي C-100 PUROLITE
رزين تبادل يوني انيوني ضعيف PUROLITE A-100
رزين هاي تبادل يونيA-450 PUROLITE
رزين هاي آنيوني ضعيف
اين نوع رزين ها مثل رزين هاي كاتيوني ضعيف عمل مي كنند و قادر به حذف اسيدهاي معدني همچون H2SO4 ويا HCI مي باشند. و قادر مي باشند كه اسيد هاي ضعيفي همچون اسيد كربنيت نمي باشند. و اصولا" اين نوع رزين ها جاذب مي باشند. اين نوع رزين هاي ضعيف بر نوع رزين هاي آنيوني قوي برتري چشمگيري دارند. در صورت استفاده رزين هاي آنيوني قوي مواد آلي باعث آلودگي اين نوع رزين مي شوند.

مقايسه كردن رزين هاي آنيوني ضعيف و رزين هاي آنيوني قوي

الف- رزين هاي آنيوني ضعيف توانايي تبادل يوني محدودي نصبت به نوع قوي آن دارند.

ب- رزين آنيوني ضعيف ظرفيت بالاتري نصبت به نوع مشابه قوي دارند

ج- بعد از اشباع شدن رزين ضعيف احياي آن ميزان كمتري ماده شيميايي مورد نياز است

مزايا رزين تبادل يوني

1- سهولت در نصب و راه اندازي

2- اگر رزين به درستي مورد استفاده قرارگيرد مي توان تا 15 سال از رزين ها استفاده كرد

3- قابليت استفاده در ظرفيت هاي مختلف در دستگاه سختي گير رزيني

4- نداشتن فاضلاب آلوده براي محيط زيست

محدوديت هاي رزين هاي تبادل يوني

استفاده از سختي گير رزيني FRP در TDS 800 به بالا مقرون به صرفه نمي باشد.

اين روش براي آب هاي با كاربرد صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرند و براي آب هاي آشاميدني مناسب نيستند.
اجسام غير يونيزه قابليت تبادل يوني را ندارند.
دما براي اين نوع واحد ها نبايد از 10درجه سانتي گراد كمتر باشد.
حد مجاز آهن. منگنز و فلزات سنگين در مجموع مي بايست كمتر از 0/1PPM باشد.
آب ورودي به سختي گير رزيني مي بايست فاقد املاح معلق .اجسام. كلوِيدي و انواع چربي و مواد هاي آلي باشد.
اين نوع رزين ها به جاي گروه هاي اسيدي داراي گروه هاي بازي هستند. گروه هاي داراي بازي آمين نوع 1و2و3 از نوع ضعيف نام برده مي شود.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

سختي ‌گير چيست؟

۱ بهمن ۱۳۹۹
۰۱:۴۷:۰۹
مهندس آب
نظرات (0)

سختي‌ گير آب چيست؟


سختي ‌گير آب يكي از تجهيزات بسيار كاربردي تصفيه آب به خصوص در سيستم‌هاي تصفيه آب ورودي ساختمان است كه به وسيله فرآيند تبادل يوني، عوامل ايجاد سختي آب مانند كلسيم و منيزيم را از آن حذف مي‌كند. هدف استفاده از سيستم‌هاي سختي ‌گير، حذف مشكلات شايع به وجود آمده توسط آب سخت است. سختي آب سبب ايجاد رسوب در سيستم لوله كشي منزل شده كه نتيجه آن گرفتگي لوله‌ها و كاهش فشار آب است. سختي آب همچنين سبب كاهش چشمگير طول عمر وسايلي نظير ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي، دستگاه‌هاي قهوه‌ساز و نيز يخ ‌ساز مي‌شود. مشكلات ايجاد شده در اثر سختي آب با افزايش درجه حرارت آب بيشتر بروز پيدا مي‌كنند. هرچه درجه حرارت آب بيشتر باشد، رسوبات ناشي از كلسيم و منيزيم موجود در آب بيشتر مي‌شوند.

بدون سيستم سختي ‌گير، ماشين لباسشويي براي از بين بردن لكه لباس‌ها نياز به مواد شوينده بيشتري دارد. ظروف شسته ‌شده توسط ماشين ظرفشويي همواره لكه دارند. دوش حمام رسوب گرفته و شامپو و صابون به سختي در آب حل مي‌شوند. استحمام با آب سخت سبب خارش و خشكي پوست و همچنين ريزش مو مي‌شود. مشكلات ناشي از آب سخت بسيار فراوانند كه براي حل آنها نياز به صرف وقت و هزينه‌هاي بسيار گزافي است؛ اما بهترين راه براي مقابله با آن استفاده از سيستم‌هاي سختي‌گير آب است.

سختي ‌گير چگونه كار مي ‌كند؟


سختي ‌گير توسط فرآيند تبادل يوني، يون‌هاي كلسيم و منيزيم (يون‌هاي اصلي ايجادكننده سختي آب) را از آب حذف مي‌كند. وقتي آب وارد مخزن حاوي املاح معدني مي‌شود، از بستر دانه‌هاي كروي شكلي به نام رزين عبور مي‌كند. رزين عموما از مواد پليمري به نام پلي‌استايرن ساخته شده كه توسط يون سديم، باردار شده‌اند. دانه‌هاي رزين بار منفي داشته و يون‌هاي كلسيم و منيزيم حاوي بار مثبتند. چون بارهاي مخالف يكديگر را جذب مي‌كنند، بخش منفي مواد معدني موجود در آب به بخش مثبت رزين جذب مي‌شود. با عبور آب سخت از بستر رزين، عوامل سختي آب به رزين جذب شده و بدين شكل از آب حذف مي‌شوند. با جذب اين يون‌ها، يون‌هاي سديم موجود در سطح رزين در آب آزاد مي‌شوند. بنابراين با اين فرآيند آب به طور كامل سختي‌گيري شده و آب نرم در لوله‌ها جريان مي‌يابد.


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ۱ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه آب است.