کلرزنی چیست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۹
۰۸:۳۹:۵۲
مهندس آب
نظرات (0)

کلرزن چیست؟

کلرزن ، کلریناتور ، دستگاه یا پکیج تزریق کلر اعم کلر زن مایع یا گازی بعنوان پر کاربرد ترین پکیج تزریق مواد شیمیایی شامل مجموعه تجهیزاتی است. این دستگاه با استفاده از دوزینگ پمپ (پمپ تزریق) مقدار معینی کلر جهت کاربردی مشخص به یک مخزن، و از آنجا به سیال یا فضای مورد نظر به منظور از بین بردن بو ، باکتری ها و ویروس ها تزریق می کند.

ترکیبات کلردار برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. گندزدایی آب آشامیدنی با هدف کشتن عامل‌های میکروبی بیماری ‌زا، کنترل میکروارگانیسم‌های مزاحم، جلوگیری از رشد دوباره میکروبی در شبکه‌های آب ‌رسانی و همچنین حذف یا تقلیل رنگ، طعم و بوی آب به انجام می‌رسد.

جهت حصول نتیجه، تمهیدات خاصی از حوضه‌ آبریز تا مصرف‌ کننده را طلب می‌کند و اولین شرط تحقق آن، پیش‌بینی تمهیدات مدیریتی و فنی برای جلوگیری و یا کاهش ورود آلاینده‌ها به منابع آب است.

در اشلهای نوین مدیریت کیفیت آب نیز، حفاظت از منابع آب، انواع شیوه های حفاظت از آب تولید شده در مراحل ذخیره‌‌ و توزیع و گندزدایی آب، به عنوان راهکارهای رسیدن به سلامت آب آشامیدنی اعلام و برای کنترل کیفیت آب در منابع تأمین، شاخص‌های کدورت آب، رشد جلبک‌ها، رنگ، هدایت الکتریکی و حوادث هواشناسی، و در تصفیه‌ خانه‌ها، شاخص‌های غلظت و زمان تماس عامل گندزدا، pH، کدورت و رنگ و در شبکه‌ توزیع، شاخص‌های کلر باقی‌مانده، کدورت، شمارش جمعیت میکروبی(HPC) و فشار آب توصیه شده است.

کلرزن یا کلریناتور چیست؟

کلرزن دستگاهی به منظور از بین بردن مواد عفونی ، بو ، باکتری ها و رفع مشکلاتی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. بسیاری از چاه های آب مسکونی، برای از بین بردن باکتری ها، از بین بردن بو، پیش تصفیه آب برای حذف آهن یا برای تصفیه باکتری های آهن و تهیه آب ضد عفونی شده نیاز به یک سیستم کلرزنی دارند . در بعضی از آب ها باکتری های آهن یا گوگرد می توانند باعث ایجاد بوی تخم مرغ فاسد و زنگ شدن وسایل شوند.

اولین قدم در انتخاب کلریناتور یا پکیج تزریق کلر این است که شیمی آب خود را بشناسید و آب چاه را آزمایش کنید . تجزیه و تحلیل آب لیستی از مواد معدنی رایج (کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، جامدات حل شده)، قلیاییت و pH را ارائه می دهد .

PH آب از آن جهت مهم است که هرچه pH بیشتر باشد، کلر بیشتری لازم است . اگرچه چندین روش، میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری را در آب از بین می برد ، اما تزریق کلر رایج ترین روش مورد استفاده است که به سیستم کلرزن مشهود است . کلر در برابر بسیاری از باکتری های بیماری زا مؤثر است ، اما دوز طبیعی آن باعث از بین رفتن همه ویروس ها ، باکتری ها یا کرم ها نمی شود . هنگام ترکیب با فیلتراسیون ، تزریق کلر یک روش عالی برای ضد عفونی کردن منابع آب آشامیدنی می شود .


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه آب است.