فیلتر شنی چیست ؟

۸ بهمن ۱۳۹۹
۰۲:۵۳:۴۳
مهندس آب
نظرات (0)

فیلترشنی چیست؟

فیلتر شنی از لحاظ عملی در واحدهای تصفیه آب امروزی فیلتراسیون , فرآیندی است که در طی آن ذرات رسوب شونده یا لخته ای کوچک که در مراحل انعقاد و سختی گیری ته نشین نشده اند جدا می گردند .

زلال سازی و فیلتراسیون آب از دوران گذشته به عنوان یک تکنولوژی جهت تصفیه آب با ظاهری مطلوب بوده است. فیلتراسیون از ابتدایی ترین روش ها جهت صاف سازی آب می باشد .

یکی از انواع صافی ها که در تصفیه خانه های کوچک و تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند صافی های تحت فشار و دیاتومه ای هستند. صافی های تحت فشار در دو نوع عمودی و افقی ساخته می شوند که بستر صافی در آن از ماسه با دانه بندی مختلف و یا کربن فعال یا آنتراسیت پر شده است .

فیلتراسیون عبارت از عملیاتی که در طی آن آب از خلال یک بستر ساکن با محیط دانه ای عبور می نماید و جامدات موجود در آب در محیط فیلتر گرفتار می شوند.


فیلتر شنی


فیلتر شنی یا sand filter مخازنی می باشند که تحت فشار اتمسفر ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلتر دارای مخازن استوانه ای شکل می باشند که به صورت عمودی یا افقی ساخته می شوند. جنس بدنه فیلتر شنی می تواند از جنس ورق فولادی یا گالوانیزه با پوشش اپوکسی و یا از جنس فایبرگلاس frp باشند.

صافی شنی وسیله ای است که با عملیات فیزیکی و فیلتراسیون آب جامدات معلق و کدورت آب را حذف و از بین می برد. جامدات معلق شامل گل و لای، فلوک، باکتری، ویروس و تخم انگل توسط فیلتر شنی حذف می گردد. فرآیند فیلتراسیونی که به طور معمول در صافی شنی مورد استفاده قرار می گیرد.

بستر داخل فیلتر ا صافی می تواند از سیلیس دانه بندی شده، ماسه و کربن فعال و آنتراسیت پر شده باشد. ذرات معلق، باکتری و تخم انگل موجود در آب با عبور از بستر فیلتر شنی حذف شده و آب صاف از فیلتر خارج می گردد .

مواد معلق، کدورت و ذراتی که توسط بستر ماسه و سیلیسی که داخل فیلتر شنی است گرفته می شود با شستشوی معکوس فیلتر شنی یا بک واش از بستر جدا کرده و خارج می کنند .

اگرچه صافی شنی بسیاری از ارگانیسم های بیماری زا را جدا می کند اما نمی توان آن را به عنوان عاملی که حفظ بهداشت آب را کاملا تضمین می کند به شمار آورد. تحت شرایط خاص ممکن است از فیلتر شنی برای زودن مقدماتی کدورت آب استفاده شود .

 


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه آب است.